Geef een kind een laptop! Doe hier een gift en maak dromen waar.
Al sinds 2015 biedt CodeFever vzw programmeerlessen en -kampen aan voor kinderen vanaf 8 jaar over heel Vlaanderen. Elke lessenreeks of elk “level” werd opgesteld door gespecialiseerde lespakketmakers en bestaat uit tien leuke lessen. Iedere les reikt telkens nieuwe concepten aan, gegeven door IT-professionals en leerkrachten.
Via een opbouwend en doordacht leertraject leren kinderen creatief en logisch redeneren, structureren, samenwerken en probleemoplossend denken; o.a. helemaal zélf games en websites maken.
We zien vandaag al duidelijk het belang van digitale vaardigheden op de werkvloer. Het is dan ook meer dan logisch dat computationeel denken en leren programmeren een steeds groter deel uitmaakt van ons onderwijs. Programmeren leert jongeren om technologie beter te begrijpen, maar stelt hen ook in staat om kritisch na te denken over hoe technologie gebruikt en beïnvloed kan worden. Zo leren ze niet alleen om technologie te consumeren, maar er ook actief aan deel te nemen en over na te denken.
Daarom is het – in deze digitale maatschappij – dan ook van groot belang dat kinderen toegang krijgen tot een computer.
Ondertussen is het digitale tijdperk losgebroken in het onderwijs! Steeds meer scholen – waaronder ook enkele CodeFever-locaties – schrijven hun computerlokalen af en voorzien hun leerlingen van een laptop. Zo hebben ook steeds meer jongeren toegang tot een eigen toestel. Toch heeft het ook een keerzijde. Daar CodeFever volop gebruik kon maken van computers op de leslocatie, zijn ook veel CodeFever-leerlingen vanaf nu genoodzaakt om zelf een laptop te voorzien in hun wekelijkse les. Uiteraard is dit niet voor iedereen even evident en omdat CodeFever juist drempels wil verlagen, vroegen ook zij laptops aan bij Digital for Youth.
Inmiddels beschikt CodeFever over een 70-tal laptops die niet alleen ingezet kunnen worden bij workshops, maar ook gebruikt kunnen worden door leerlingen die zelf geen laptop hebben. Zo wil CodeFever ervoor zorgen dat ook die kinderen de weg kunnen vinden naar naschoolse programmeerlessen en het hen niet tegenhoudt om in te stappen.
De groeiende kloof tussen arm en rijk – ook wel het mattheuseffect genoemd – speelt zich ook op technologisch vlak af. Niet iedereen heeft toegang tot technologie en digitale kennis. Sommige kinderen kunnen daardoor moeilijker mee in onze digitale maatschappij. Via het Digital Belgium Skills Fund heeft CodeFever ook enkele jaren een project kunnen uitrollen voor kansarme kinderen in Antwerpen en later ook Sint-Jans-Molenbeek: “Weg met het mattheuseffect”. Dankzij de computers die CodeFever in 2022 via Digital for Youth verkreeg, konden ook deze kinderen met de basisconcepten van het programmeren aan de slag.