Het verhaal van Ada en Lynn.

Kompanjon vzw zorgt voor gelijke onderwijskansen door hogeschoolstudenten te koppelen aan kwetsbare gezinnen. Studieondersteuning op maat versterkt zowel kinderen als ouders, en biedt studenten unieke leerkansen in een diversiteitscontext. Zo maakt Kompanjon een duurzaam verschil voor alle betrokkenen. 

 

Ada Dakariko (studente sociaal werk) en Lynn Vereecken (coach Kompanjon vzw) delen hun verhaal met ons. Foto’s van Layla Aerts.

 

Éen laptop, één familie.

Een beurtrol installeren om de laptop te kunnen gebruiken. Het klinkt misschien wat ver gezocht, het is helaas een realiteit die Ada maar al te goed kent. Toen zij en haar broer in het secundair onderwijs zaten, deelden ze één laptop met elkaar. Huistaken werden beurtelings gemaakt. Gelukkig waren er ook gsm’s in huis die dat probleem wat verkleinden. Maar toch was het niet altijd makkelijk en af en toe zorgde dit voor spanningen in huis. Pas toen Ada aan studies begon in het hoger onderwijs, kreeg ze een eigen laptop. 

 

Ada deed stage bij Kompanjon en ging wekelijks langs bij het gezin van de veertienjarige Saliha. Een gezin met vijf kinderen, de oudste was toen zeventien, de jongste vijf. Saliha volgde les in het tweede secundair. In de hele periode van de pandemie was er geen enkele laptop in huis. Alle schooltaken, maar ook veel administratieve zaken, werden geregeld via de gsm en een tablet. 

Een tevreden familie van Saliha.

Ada denkt met zoveel voldoening terug aan die keer dat ze samen met Lynn, de coach van Kompanjon, een laptop kon brengen bij de familie van Saliha. Lynn kwam aan met het toestel en ze gingen meteen aan de slag. 

 

 

Het was eerst wat lastig want er diende nog een login te worden aangemaakt. Saliha maakte er een erezaak van om die installatie zelf te doen. Na een tijdje lukte het, en ze waren allemaal zo opgelucht en zo blij dat een grote high five niet kon ontbreken. Het hele gebeuren baadde in een sfeer van vrolijkheid en opwinding. En iedereen kwam een kijkje nemen aan de tafel in de woonkamer.

 

 

Niet alleen voor Saliha zorgde de komst van de laptop voor meer kansen. Ook voor Ada was het makkelijker werken en kon ze tijdens de ondersteuningen vlotter zaken opzoeken of via Youtube-filmpjes extra informatie delen. Je kan je wel voorstellen hoe intensief dit toestel intussen gebruikt werd. 

 

 

Wat Lynn en Ada nog het meest pleziert, is het feit dat de laptop nog steeds werkt en nog altijd met veel zorg wordt gebruikt. Het is intussen twee jaar geleden dat deze laptop de weg vond naar het gezin. Maar voor de familie is dit echt een soort schat. “Er zouden wel meerdere laptops in dat gezin mogen worden geleverd”, vindt Ada. “Eigenlijk heeft elke jongere in het secundair een eigen toestel nodig. Het lijkt de evidentie zelve, maar dat is het dus niet”.

“Dus ja, afgeschreven laptops van bedrijven krijgen een tweede leven bij kwetsbare jongeren, dat klinkt als een goed plan. Een zeer goed plan zelfs!"