Geef een kind een laptop! Doe hier een gift en maak dromen waar.

Impactverslag 2024

In 2024 bleef Digital for Youth zich voluit inzetten om jongeren in België digitale kansen te bieden. Dankzij de steun van bedrijven, overheden en jongerenorganisaties konden we opnieuw duizenden laptops inzamelen, refurbishen en schenken aan jongeren die er het hardst nood aan hebben.

 

Dit impactverslag bundelt de cijfers, verhalen en inzichten van het voorbije jaar. Lees ons impactverslag en ontdek onze impact op jongeren en milieu.

Impactstudie

Sinds 2022 doen we actief onderzoek naar onze werkelijke impact. Samen met New Eyes on Impact/ UCLL ontwikkelden we de ‘Theory of Change’ van Digital for Youth. Dit op maat gemaakte theoretische kader biedt ons waardevolle inzichten. De volledige theorie vind je hier.

Hoe gaan we te werk? We sturen alle KBS-laureaten één jaar na onze laptopdonatie een vragenlijst door. Zo bevragen we hen naar de impact van onze steun.

Wat?

We meten onze impact via de ‘Theory of Change’ van Digital for Youth. In samenwerking met New Eyes on Impact, stelden we deze theorie op basis van vier invloedsferen:

  1. De sfeer van controle
  2. De sfeer van directe invloed
  3. De sfeer van indirecte invloed
  4. De sfeer van interesse

Eén jaar na donatie ontvangen KBS-laureaten een vragenlijst die naar deze impact peilt. In deze impactstudie bespreken we de organisaties die in 2023 de laptops ontvingen en in 2024 ondervraagd werden. In totaal vulden 89 laureaten van 2023 de vragenlijst in. Zij ontvingen 1.808 laptops en €79.576 bijkomende financiële steun. We gaan je nu niet vervelen met de volledige theorie. Toch geïnteresseerd in ons theoretisch kader? De volledige theorie achter onze impactstudie ontdek je hier.

“De steun hielp deels bij de aanschaf van noodzakelijke accessoires (muizen, opbergdozen, vervangende opladers in geval van verlies en stroomstrips) en voor compensatie aan leerkrachten om de computers zo te configureren dat ze klaar zijn voor gebruik door jongeren.”

ILPlatform

Werkingsdomeinen

Grafiek 3 geeft enerzijds de verdeling van de organisaties per werkingsdomein* weer. De KBS-laureaten zijn voornamelijk actief binnen jeugdwerk/jeugdzorg (31%), onderwijs (26%) en kansarmoede (22%). Anderzijds geeft grafiek 3 ook weer hoeveel laptops werden ingezet per werkingsdomein. De meeste laptops worden, niet verrassend, ingezet in jeugdwerk/jeugdzorg (24%), onderwijs (25%) en kansarmoede (23%). Wel verrassend is dat er relatief veel laptops (14%) worden ingezet in verhouding tot het aantal organisaties (7%).
 

*Sommige organisaties zijn in meer dan 1 werkingsdomein actief.

Grafiek 3: het aantal laptops en het aantal organisaties per werkingsdomein’

Activiteiten: drie wegen van verandering

Via de sfeer van directe invloed oefent Digital for Youth een impact uit op jongerenorganisaties. Zij zetten de gedoneerde laptops op verschillende manieren in bij de jeugd. We onderscheiden drie wegen van verandering:

1

Organiseren van digitale activiteiten: huiswerkbegeleiding of workshops (bijvoorbeeld coderen).

2

Vrij ter beschikking stellen op hun locatie: jongeren kunnen de laptops hier vrij komen gebruiken.

3

Thuisgebruik: jongeren krijgen de laptops mee naar huis.

Eén organisatie kan meerdere activiteiten organiseren met de laptops. Er werden in totaal 208 verschillende activiteiten georganiseerd. De meeste hiervan zijn begeleide activiteiten (67%). De organisaties stellen ook de laptops vrij ter beschikking op een locatie (18%) of geven ze mee met de jongeren voor thuisgebruik (15%).

“We installeren PC’s bij kansarme jongeren, die thuis niet over een PC kunnen beschikken en niet de middelen hebben om er een aan te schaffen en een PC nodig hebben om onderwijs te volgen. Voornamelijk oudere leerlingen en leerlingen die geen regulier onderwijs volgen, vallen - zonder jullie hulp - uit de boot.”​

Auxilia

“Dankzij de laptops konden onze kinderen op de kampen zelf leren om een eigen luisterverhaal te maken met eigen content. Een superleuke activiteit, dit geeft alle kinderen, de kans om op een speelse manier te leren dat een laptop ook kan gebruikt worden om kunst te creëren op een laagdrempelige manier.”​

Stormkop

Leeftijdsbereik per leeftijdsgroep via de drie wegen van verandering

Grafiek 4 toont welke leeftijdsgroepen bereikt worden per weg van verandering. Eén weg van verandering kan verschillende leeftijdsgroepen aanspreken, en organisaties kunnen meerdere activiteiten organiseren die elk verschillende leeftijden bereiken (n=407).

De georganiseerde digitale activiteiten bereiken voornamelijk jongeren tussen 12 en 17 jaar. In deze groep wordt 71% via deze weg bereikt. Kinderen van 6 tot 11 jaar volgen met 54%, en jongvolwassenen van 18 tot 22 jaar met 44%. De groep van 23 tot 26 jaar wordt het minst bereikt: slechts 24% nam deel aan georganiseerde digitale activiteiten.

Wanneer het gaat om laptops die vrij ter beschikking stonden op locatie, valt op dat vooral de twee middelste leeftijdsgroepen hiervan profiteren. 78% van de 12-17-jarigen en 68% van de 18-22-jarigen hebben toegang tot deze laptops. Bij de jongste groep (6-11 jaar) is dit 41%, en bij de oudste groep (23-26 jaar) slechts 32%.

Ook het thuisgebruik van laptops wordt het vaakst ingezet voor de 12-17-jarigen (71%) en 18-22-jarigen (55%). Kinderen tussen 6 en 11 jaar worden in mindere mate bereikt via deze weg (29%), net als de 23-26-jarigen (32%). Over de drie wegen heen -georganiseerde digitale activiteiten, laptops op locatie en thuisgebruik – blijkt dat we de leeftijdsgroep van 12 tot 17 jaar het sterkst bereikt. Niet elk type ondersteuning komt echter in gelijke mate voor binnen alle leeftijdscategorieën.

Grafiek 4: Leeftijdsbereik drie wegen van verandering (n=407)

Georganiseerde digitale activiteiten​

Er zijn verschillende soorten georganiseerde digitale activiteiten. In totaal vonden er 140 verschillende digitale activiteiten onder begeleiding plaats. Binnen deze eerste weg van verandering, organiseren de laureaten het vaakst huiswerkbegeleiding (29%) en lessen digitale basisvaardigheden (22%). Dat juist deze twee activiteiten het vaakst voorkomen, is geen toeval. Er zijn nog steeds studenten die niet over een eigen laptop beschikken en dat zorgt voor een achterstand.

Ook wie dacht dat alle jongeren mee zijn in de digitale wereld, heeft het mis. Leren werken met een laptop heeft een groot onderdeel in de activiteiten. Daarna volgen activiteiten rond arbeidsmarktbegeleiding (11%), programmeren (12%), mediawijsheid (11%) en digitale content creatie (12%). Hoewel online veiligheid een belangrijk onderdeel is van online participatie, is het geen populair onderwerp. Er werden slechts 3 activiteiten rond digitale (cyber)veiligheid georganiseerd (2%).

We nemen jongeren en jongerenorganisaties mee

Invloed op jongeren

Hoewel Digital for Youth niet rechtstreeks met jongeren in contact staat, maken we toch invloed op hen. Via jongerenorganisaties bereiken we jongeren, én dragen we bij aan effecten bij jongeren. We oefenen voornamelijk een invloed uit op het verbeteren van digitale vaardigheden, participatie aan het onderwijs en beter digitale informatie opzoeken. Minder invloed hebben we op rechten opnemen, kennis van het Nederlands en ontspanning en contact met peers.

“Eén kind in het bijzonder was eerst erg bang, maar met de aanmoediging van de groepsleiders durfde hij de computer te gebruiken en kreeg hij het onder de knie. Hij voelt zich nu in staat om bepaalde taken op de computer zelfstandig uit te voeren."

Le Maître Mot

Grafiek 5: In welke mate heeft Digital for Youth bijgedragen aan effecten bij jongeren? (n=89)

Invloed op jongerenorganisaties

We helpen niet enkel jongeren met de laptops, maar ook de organisaties zelf. We versterken de KBS-laureaten in het verhogen van hun ambities om te werken aan digitale inclusie, een groter aanbod aan activiteiten en het ontwikkelen van nieuwe activiteiten. We hebben het minste invloed op groei in vrijwilligers, nieuwe fondsenwerving en groei in vast personeel. In grafiek 6 ontdek je meer over onze invloed.

Grafiek 6: In welke mate heeft Digital for Youth bijgedragen aan effecten bij organisaties? (n=89)

Aankoop van nieuwe laptops vermeden

We vroegen de organisaties hoeveel laptops ze nieuw zouden aangekocht hebben indien ze geen laptops van Digital for Youth kregen. In totaal werd de aankoop van 475 laptops vermeden, goed voor 76 ton CO₂-uitstoot.