RECAP 2021.

Digital For Youth in 2021: een community in opbouw

In 2021 werd stilaan duidelijk dat we nog niet meteen van corona en zijn gevolgen af zijn. Online en hybride les volgen geraakten verder ingeburgerd en onze samenleving blijft digitaliseren. Terwijl we onze inspanningen verderzetten, was 2021 voor ons een jaar om – na de rush van 2020 – meer structuur te geven aan onze jonge organisatie.

Dat vertaalde zich onder andere in een uitbreiding van ons kleine team. Sinds juli is Sylvie Kedzierski aan boord. Ze schakelt haar uitgebreide netwerk en ervaring in om actief op zoek te gaan naar nieuwe donaties. In het najaar versterkte Sanne Dewaele het team als projectcöordinator. Met zoveel female power wordt 2022 vast weer een succesjaar.

 

Door de groei van de organisatie en verdere professionalisering drong een nieuwe visuele identiteit zich op. Daarom namen we in 2021 onze huisstijl en website onder handen. Rond de jaarwisseling ging de nieuwe Digital for Youth website live. Hij oogt frisser, jonger en dynamisch, en sluit daardoor beter aan bij wie we zijn.

 

In 2021 bereikten we enkele mijlpalen in onze prille geschiedenis. We denken daarbij aan onze eerste algemene vergadering en de publicatie van ons impactverslag: een eerste blik op onze realisaties. Minstens zo belangrijk was de ondertekening van het Digital Inclusion Charter. Met dat charter scharen dertig bedrijven, overheden en sociale organisaties zich achter het doel grotere bewustwording rond de digitale ongelijkheid in België te creëren (link).

 

Boost in naamsbekendheid en online visibiliteit

In 2021 wilden we ons laten opmerken bij het grote publiek en een krachtig netwerk uitbouwen. We hebben daarom sterk ingezet op onze zichtbaarheid en naamsbekendheid.

Dat deden we bijvoorbeeld met filmpjes van de Nationale Loterij die getoond werden op de nationale televisie:

Een socialmediacampagne waar influencers hun schouders onder zetten, heeft ons volgersaantal op LinkedIn met 30 procent doen stijgen. En omdat bedrijven onze belangrijkste donateurs zijn, hebben we in 2021 heel wat sectorfederaties in ons land benaderd zoals het VBO en Assuralia. Via een videoboodschap riep Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het Verbond van Belgische Ondernemingen bedrijven op om hun afgeschreven IT-materiaal te doneren. We zijn dankbaar dat hij zijn schouders wil zetten onder ons project.

Nationale en regionale steun door beleidsvoerders

Het is belangrijk dat we bedrijven blijven activeren. Maar ook de ondersteuning van het beleid en de politiek zijn fundamenteel voor onze succesvolle werking. Daarom zijn we heel blij dat we in juli 2021 een samenwerking met de Franstalige Gemeenschap konden opzetten. Dankzij een akkoord met Minister-president Pierre-Yves Jeholet hebben we 1000 laptops kunnen uitdelen aan negen Waalse gemeenten die deze zomer zwaar getroffen werden door de overstromingen.

Ook Vlaamse politici steunden onze acties. Staatssecretaris Sammy Mahdi bezocht Ave Regina (link naar artikel). Minister Hilde Crevits vereerde onze refurbishmentpartner CTG Circular (link naar artikel) met een bezoek.

Gulle schenkers en opvallende acties

Gulle schenkers maakten van 2021 een geweldig jaar. We bleken één van de uitverkorenen voor de seasonal gift van de Volvo Group in België. Een kerstcadeau van maar liefst 100.000 euro. Met dat bedrag konden we het nieuwe jaar goed inzetten en duizend jongeren een laptop bezorgen. 

Ook Fluvius had in 2021 een fors aandeel in het succesverhaal van Digital for Youth. Tijdens de eerste lockdown in 2020 kwamen 3.000 laptops onze kant uit. Daarna volgden nog drie donaties. Alles samen maakt dit een vierde uit van alle laptops die we tot nu toe onder scholen en jeugdorganisaties verdeelden. We zijn intens dankbaar voor deze structurele samenwerking.

Een onverhoopt succes was de ludieke en innovatieve campagne op sociale media waar we in samenwerking met Quick Belgium en Happiness Brussels het geheime recept van de unieke Giant-saus online veilden. Het recept werd als NFT (een non fungible token) verkocht aan een superfan die er maar liefst 27.755 euro voor over had. Meer dan 200 kinderen en jongeren vinden daardoor hun weg naar de digitale wereld.

Bewustmaking rond digitale ongelijkheid blijft essentieel

Ondanks mooie realisaties is er nog heel wat bewustmakingswerk rond digitale uitsluiting nodig. Er blijken nog heel wat bedrijven die nog nooit van Digital for Youth gehoord hebben. Daar zitten nog heel wat potentiële donateurs onder en we kunnen hun hulp goed gebruiken om samen naar digitale inclusie in België te streven.

 

Ook in 2022 zullen wij ons inzetten voor de jongeren die sociale uitsluiting en leerachterstand riskeren omdat ze niet de digitale middelen of skills hebben. Wij hopen dat de donateurs zich blijven aanmelden en dat we opnieuw organisaties kunnen steunen die echt een verschil maken.

Wil je ook deel uitmaken van de oplossing? Dat kan op verschillende manieren! Twijfel niet om ons te contacteren wanneer je meer informatie wenst of een vraag hebt.